weboldal készítés

| Kategória: Blog | | Találatok: 55

A weboldalad és névjegykártyád is Te vagy

Ha ezt a cikket olvasod, akkor nagy valószínűséggel azt a feladatot kaptad, hogy árajánlatot kell kérned weboldal készítésre. Kérdés, hogy milyen információkat írj a brief-be annak érdekében, hogy a fejlesztő cég pontos ajánlatot tudjon adni neked, illetve az általad készített specifikáció elég pontos legyen ahhoz, hogy a kapott árajánlatokat össze tudd hasonlítani. 

Cikkemben segítséget szeretnék nyújtani a weboldal készítés brief megírásához valamint az árajánlatok bekéréséhez. Lássuk tehát milyen információkat célszerű egy weboldal brief-be belevenni:

Nem is akárhogy, nem is akármilyen! Sokan kérdezik tőlünk, hogy mi a jó választás arculati szempontból: nekem tetszen a készülő logo vagy arculat, vagy kövesse a trendet, még ha nem is tetszik nekem? A válasz nagyon egyszerű, mert bármilyen lesz a végeredmény, azonosulni kell vele! Általában érdemes a kompromisszumra törekedni, mert ami nem tetszik azzal nem lehet azonosulni. Tehát legyél Te., de legyen kellően kifejező, letisztult és egyszerű. Vegyük a két legfontosabb vizuális elemet, amit használni fogsz.

1. Általános információk

Ez a rész a cégeddel, iparágaddal valamint a projekttel kapcsolatos általános információkat gyűjti össze. Az alábbi kérdésekre kell választ adnod:

  • Mivel foglalkozik a céged, milyen iparágban tevékenykedik?
  • Hol helyezkedik el céged a piacon?
  • Mik a céged legfontosabb termékei és szolgáltatásai?
  • Mi az amiben céged erős?
  • Mi a célja a weboldal megújításnak?.

2. Célközönséged

Ebben a részben a weboldal célközönségét kell bemutatni annak érdekében, hogy design-ban, arculatban, funkcionalitásban és szövegezésben is olyan oldal szülessen, amely tökéletesen megfelel a célközönség igényeinek. Az alábbi kérdések merülnek fel ilyenkor:

  • Mi jellemzi a célközönséged nem, kor, nyelv, érdeklődési terület alapján?
  • Mi a célközönség motivációja?
  • Mit szeretnél, hogy látogatóid mit tegyenek a weboldalon?
  • Mit szeretnél, milyen benyomásai legyenek a célközönségnek a weboldal megtekintése után?

3. Célok

Ebben a részben azt kellene pontosítanod, hogy mi a weboldal célja, mit vársz el tőle marketing és üzleti szempontból. Az alábbi kérdéseket érdemes itt átgondolni:

  • Szeretnéd, hogy a látogatók felhívjanak téged?
  • Hírlevél feliratkozókat szeretnél gyűjteni?
  • Terméket vagy szolgáltatást szeretnél értékesíteni?
  • Szakértői szerepet szeretnél kiépíteni?
  • Brand-et szeretnél építeni?
  • Mi lesz a legfontosabb konverzió a site-on?
  • Mik lesznek a legfontosabb CTA-k az oldalon?

4. Az aktuális weboldal

Ha van már weboldalad, akkor jó lenne minél többet megtudnunk arról, hogy eddig milyen tapasztalatokat gyűjtöttél. Mi az ami működik, mi az ami nem, milyen látogatottságod, konverzióid, lead-jeid vannak … stb.

Az alábbi kérdéseket szoktuk feltenni ezzel kapcsolatban:

  • Mi amiről úgy gondolod, hogy jól működik a jelenlegi weboldalon?
  • Mi az, amivel nem vagy elégedett a jelenlegi site-al kapcsolatban?
  • Mikor készült a jelenlegi oldal? Ki csinálta?
  • Milyen forgalmat bonyolít az oldal?
  • Hány százaléka jön a látogatóknak mobilról?
  • Hogyan oszlik meg a nyelv a látogatók között?
  • Ki kezeli most a weboldalt?
  • Mi az amit a jelenlegi weboldalon feltétlenül változtatnál?
  • Mennyi lead-et, konverziót bonyolít le a jelenlegi weboldal?

5. A weboldal tartalma

A weboldal tartalommal történő feltöltése ideális esetben nem azt jelenti, hogy a régi site-ról mindent átmásolunk az újra, mert az inkább redesign-nak hívjuk. A redesign bár frissebb megjelenést kölcsönöz a weboldalnak, ugyanakkor nagyobb teljesítményt nem várhatsz el tőle, ha a régi site-ról veszed át a szövegeket és a képeket.

Éppen ezért érdemes elgondolkodni azon, mi az amin változtatni szeretnél, mik azok a tartalmak a régi oldalon, amelyek nem igazán keltették fel a célközönség figyelmét.

Már a weboldal tervezési fázisában érdemes azt is átgondolni, hogy milyen típusú tartalmakat szeretnél újraírni és ezeket a munkákat ki fogja időre elkészíteni. Ezzel kapcsolatban az alábbi kérdések szoktak felmerülni:

  • Mik azok a tartalmak, amelyek a régi oldalról kerülnek át változatlan formában?
  • Milyen új tartalmakat kell készíteni?
  • Ki fogja ezeket a szövegeket és képeket elkészíteni?
  • Van valamiféle arculat útmutató a szövegezés stílusára vonatkozóan?

6. Versenytársak

Egy új weboldal elkészítése során a versenytársakra mindenképpen érdemes egy pillantást vetnünk, mert ők lesznek azok, akikkel az új site-nak majd versenyeznie kell az online térben. Kérdések:

  • Kik a legfőbb online konkurenseid?
  • Mik a konkurensek erősségei és gyengeségei?
  • Mi az ami tetszik és mi az ami nem a versenytársak weboldalán?
  • Van olyan tartalom vagy funkció a versenytársak weboldalain, amit a sajátodon is szívesen látnál?

7. Projekt menedzsment

Fontos, hogy a weboldal projekt megkezdése előtt tisztában legyünk azzal, hogy személy szerint ki lesz a koordinátor, aki a folyamatban résztvevőket összeköti és gondoskodik arról, hogy a szükséges információk mindenkihez eljussanak. Amennyiben a projekt menedzsmentet a webfejlesztő cégnek kell biztosítania, akkor ez értelemszerűen plusz erőforrásokat igényel.

Az alábbi kéréseket szoktuk feltenni a projekt menedzsmenttel kapcsolatosan:

  • Hányan vesznek részt tőletek a weboldal készítés projektben?
  • Pontosan kik és milyen szerepet töltenek be a folyamatban?
  • Kinek mi az elérhetősége?
  • Ki lesz a projekt vezető?

 8. Technikai kérdések

Ebben a részben a weboldal hosztinggal, üzemeltetéssel és hasonló technikai dolgokkal kapcsolatos kérdéseket tesszük fel:

  • Többnyelvű lesz a weboldal? Pontosan hány nyelv? Mi lesz az elsődleges nyelv?
  • Ki lesz a hoszting szolgáltató?
  • Van már bejegyzett domain név? Ki a fenntartó?
  • A weboldalhoz kapcsolódó online marketing szoftverekhez (Analytics, Ads, Tag Manager … stb. ) kinek van hozzáférése?

9. Üzemeltetés

A weboldal üzemeltetésére vonatkozó kérdéseket és célszerű jó előre tisztázni:

  • Kik fogják kezelni a weboldalt, milyen hozzáférésre van szükségük az adminisztrációs rendszerben?
  • Meg van a weboldalkezelőknek a megfelelő képzettségük a feladat elvégzéséhez vagy szükség lenne oktatásra?
  • Adjunk ajánlatot weboldal frissítésre, karbantartásra és üzemeltetésre?

10. Online marketing

Ebben a részben a már meglévő weboldalhoz kapcsolódó online marketing kampányokkal kapcsolatos kérdéseket tisztázzuk:

  • Milyen közösségi média kampányok futnak jelenleg?
  • Milyen SEO tevékenység folyik a weboldalon?
  • Milyen PPC kampányok futnak jelenleg?
  • Van e-mail marketing kampány és feliratkozó gyűjtés?
  • Milyen tartalom marketing kampány kapcsolódik a weboldalhoz?

11. Költségvetés

A weboldal tervezésre és fejlesztésre szánt költséggel kapcsolatos kérdésekre sok megbízó vonakodik válaszolni, ugyanakkor ha kapunk erre vonatkozó információkat, akkor az sokat segíthet a tervezésben.

  • Van egy meghatározott büdzsé, amibe bele kell férnie a weboldal tervezésnek és fejlesztésnek?
  • Van egy meghatározott online marketing büdzsé, amelyet elkülönítenek a látogatottság növelésre és a lead szerzésre?